Podstawówka w internecie
Co...
… należy robić wiedzą chyba wszyscy. Sprzedawcy na pewno. Intuicyjnie znamy ten proces od dziecka— jedynie nie uświadamiamy go sobie na co dzień. Przyjrzyj się temu scenariuszowi. 2 letnie dziecko i stół z umieszczoną na nim zabawką. Dopóki dziecko nie dostrzega zabawki, to kontynuuje aktualnie wykonywane czynności. Dostrzegając nową zabawkę, automatycznie kieruje na nią swoją uwagę. Jeżeli w jego polu widzenia znajdzie się druga zabawka, to szybko ją „sprawdzi”, … ale zatrzyma sobie „bardziej kolorową” (tą, która ją bardziej zainteresuje).
Świadomość marki
Żeby móc cokolwiek zrobić—musisz istnieć. Dążenie do tego , by o Tobie, Twoich usługach i towarach dowiedziało się jak najwięcej osób— to pierwsze zadanie. Twój odbiorca musi uzyskać świadomość , że istniejesz.
Zainteresowanie
Być — to nie wszystko. Musisz wzbudzić zainteresowanie swoją ofertą. Wyróżnić się z tłumu. Spowodować, by to właśnie Twoja oferta przyciągnęła uwagę możliwie największej liczbie osób.
Rozważanie
Jeżeli odbiorca dostrzegł i zatrzymał się przy Twoim towarze/ usłudze to odniosłeś już spory sukces! Namawiać agresywnie, czy wcale nie namawiać ? Oprócz finezji, potrzebna jest Tobie przede wszystkim świadomość istnienia tego momentu w procesie sprzedaży oraz dobór odpowiednich narzędzi, by ten moment uchwycić i odpowiednio zareagować.
Sprzedaż
Odniosłeś sukces. Zadbaj o poprawność zawarcia transakcji. Od tego również zależy, czy Twoje towary/usługi będą polecane innym. Od tego zależy, czy nabywca do Ciebie wróci po Twój inny towar/usługę.
Obsługa posprzedażowa
Utrzymaj kontakt z swoim klientem. Dowiadując się o nim więcej, poznasz jego zainteresowania i tym samym łatwiej dotrzesz do niego z kolejnymi ofertami oraz łatwiej dotrzesz do kręgu jego znajomych. To wypróbowana i niezwykle skuteczna metoda sprzedaży. „Szeptana reklama” - ugruntowuje Twoją pozycję i stabilność sprzedaży.
Znajdziesz w "historyjce" o 2 letnim dziecku poszczególne fazy pokazane i opisane powyżej?
Jak ...
to zrobić? I tu "zaczynają się schody". Po pierwsze: Wiedz, że zarówno w "real'u" jak w internetowej sprzedaży obowiązuje dokładnie ten sam schemat postępowania. Sukcesy odnoszą Ci, którzy go przestrzegają.
Świadomość, zainteresowanie, rozważenie, sprzedaż, obsługa po sprzedaży.
Świadomość, zainteresowanie, rozważenie, sprzedaż, obsługa po sprzedaży.
Po drugie: Uświadom sobie, że narzędzia sprzedaży w "realu" (techniki sprzedaży, techniki negocjacyjne, sposoby prowadzenia rozmów, oddziaływanie dotykiem smakiem i zapachem, metody domykania sprzedaży ...itd.), totalnie różnią się od narzędzi jakimi posługujemy się w sprzedaży internetowej.
W tym momencie, automatycznie pojawiają się pytania. Skoro tak, to wobec powyższego:
Jak w internecie pozyskać "świadomość klienta"- przekazać i pokazać co oferuję? W jaki sposób i jakimi narzędziami to robić? Jak wzbudzić jego zainteresowanie? Jakimi narzędziami? Jak dowiedzieć się, że jest zainteresowany,... przecież nie widzę jego twarzy? Jak sprzedać? Zainkasować pieniądze, dostarczyć towar, informować o ... możliwościach i aktualnym stanie, czy etapie, na którym znajduje się kupujący klient. Identyczne lub analogiczne pytania dotyczą oczywiście "zainteresowania", "rozważania", sprzedaży i obsługi.
Z całą pewnością, na bazie swojego życiowego doświadczenia wiesz, że:
1. Ilość internetowych narzędzi, by realizować kolejne zadania jest ... hmmm ... duża. Są narzędzia darmowe oraz takie, za które trzeba zapłacić. Wśród narzędzi znajdziesz zarówno "zwykłe szmaciane trampki jak i markowe Adidasy".
2. Tak jak w "real'u" rów można wykopać łyżeczką do herbaty, łopatą lub koparką , podobnie wśród internetowych narzędzi znajdziesz takie, które nadają się bardziej lub mniej. Są narzędzia bardzo efektywne i takie które słabo lub wcale nie nadają się do wykonania jakiegoś zadania.
3. Wykorzystanie narzędzia w dużej mierze zależy od tego kto nim pracuje. W wykopaniu rowu kopanego przez koparkę, której operatorem jest przypadkowy przechodzień bez prawa jazdy, śmiało może konkurować wprawny kopacz posługującym się łopatą. Ta zasada, jak najbardziej dotyczy również "operatorów" internetowych narzędzi.
4. Sposobów realizacji określonego zadania (na jakimkolwiek etapie sprzedażowym) jest
...hmmm ... najdokładniejszą liczbę otrzymasz mnożąc liczbę internetowych narzędzi przez ludzką pomysłowość.
...hmmm ... najdokładniejszą liczbę otrzymasz mnożąc liczbę internetowych narzędzi przez ludzką pomysłowość.
To tak jakby usiłować odpowiedzieć na pytanie, ile jest sposobów na wbicie gwoździa. Praktycznie do tego celu mogę wykorzystać ... cokolwiek - byle było "w miarę twarde".
Wnioski z tej części powinny być dla każdego bardzo optymistyczne.
Możesz wybrać swoje narzędzia - od ich opanowania będzie zależeć Twój sukces
Możesz utworzyć własne sposoby - i o ile będziesz przestrzegał zasad sprzedażowego lejka oraz będziesz udoskonalał i urozmaicał sposoby docierania do klienta ze swoim towarem/ usługą - to sukces Cię nie ominie.
Jakie KONKRETNE internetowe narzędzia zastosować?
Jakie są KONKRETNE sposoby by realizować sprzedaż w kolejnych fazach?
O tym, w kolejnych postach, ale już nie dzisiaj ... :)
Komentarze
Prześlij komentarz